Detailhandelsbeleid
In de Nota Detailhandel staat het detailhandelsbeleid. Ondernemers kunnen het gebruiken om hun (nieuwe) initiatieven te toetsen aan wat mogelijk is in de verschillende gebieden in Amersfoort.
Winkels en winkelgebieden vervullen een essentiële rol in ons leven, als consument en als burger. Ze fungeren als dagelijkse voorziening, als werk- en ontmoetingsplek en als kloppend hart van onze dorpen en steden. Er komen op dit moment veel veranderingen op onze winkelgebieden af. De economische tegenwind, vergrijzing, de opkomst van internet zorgen ervoor dat we anders gaan winkelen en de effecten worden steeds zichtbaarder en merkbaarder in winkelgebieden. In veel steden loopt daardoor winkelleegstand op.
In Amersfoort hebben er de afgelopen jaren een aantal veranderingen in het winkellandschap plaatsgevonden. Het Eemplein en Oppidium zijn geopend. In de periferie zijn een aantal grote winkels erbij gekomen, zoals Ikea en Kees Smit. Tot slot is in de nota detailhandel uit 2011 ‘Een stad om in te winkelen’ afgesproken dat we het beleid na drie jaar zouden evalueren. Gedurende de afgelopen jaren hebben we een groot aantal gesprekken gevoerd over detailhandel met verschillende betrokken partijen en belanghebbenden. Al deze ontwikkelingen en ontwikkelingen, externe adviezen en gesprekken hebben er toe geleid dat er besloten is tot een actualisatie van het detailhandelsbeleid uit 2011.
De ambitie beschrijft het gewenste resultaat van detailhandel in Amersfoort:
Het voorzieningenniveau is aantrekkelijk voor inwoners en bezoekers en heeft een hoge kwaliteit. Om dat te bereiken en een sterke centrumfunctie in de regio te behouden moet er voldoende ruimte zijn voor marktdynamiek, waarmee de detailhandel optimaal kan voorzien in alle drie de typen vormen van winkelen; recreatief winkelen, dagelijkse boodschappen en doelgericht winkelen.
De detailhandelsstructuur van Amersfoort bestaat uit het kernwinkelgebied, de wijkwinkelcentra en de winkels op perifere locaties. Met deze drie typen winkelgebieden heeft Amersfoort een compleet detailhandelsaanbod, dat ook regionale aantrekkingstrekkracht heeft. Het kernwinkelgebied is er voor het recreatieve winkelen, de wijkwinkelcentra in hoofdzaak voor het doen van de dagelijkse aankopen (boodschappen) en in de periferie vinden we de aanvullende winkels die doelgericht en minder vaak worden bezocht.
Het is onze ambitie om deze detailhandelsstructuur vitaal te houden en te versterken, waarbij de verschillende winkelgebieden grotendeels complementair zijn. Daarom zoeken we naar een balans tussen deze drie type van winkelgebieden, zodat de consumenten een optimaal voorzieningenniveau hebben en er weinig koopkrachtafvloeiing zal plaatsvinden.
Medio 2018 is een evaluatie gestart van het detailhandelsbeleid met de volgende conclusies:
Peilnota evaluatie detailhandelsnota 16 okt 2018
Besluitenlijst_De_Ronde_Evaluatie_Nota_Detailhandel_2014_6_november_2018
Op basis van deze evaluatie zal de nota detailhandel in 2019 geactualiseerd worden. De nieuwe nota is in 2021 vastgesteld.
- Parkeren voor ondernemers
- Autoluwe binnenstad
- Zero Emission Binnenstad
- Lichtplan binnenstad
- Citymarketing en Ondernemen
- VVV Amersfoort en Ondernemen
- Afvalinzameling ondernemers
- Detailhandelsbeleid
- Cultuurvisie
- Reclamebelasting
- Horecanota Amersfoort
- Visie Stadshart
- Evenementenbeleid
- Beleid en Handhaving rookkanalen
- Welstandsnota
- Markten
- Openingstijden